Skicka kraschad hårddisk till oss

Packa rätt
Det är enkelt att skicka en kraschad hårddisk eller annat lagringsmedia till Ahlberg data för dataräddning. Börja med att fylla i det rätta serviceformuläret för ditt lagringsmedia.
Du väljer mellan företag – företagsdata – och privatperson – endast privat data. Det finns också pdf-formulär om du föredrar det.
Även om du ska skicka en trasig hårddisk till oss för reparation är det viktigt att du packar den rätt, annars kan skadorna förvärras och hårddisken bli totalförstörd under transporten om du har otur.
Använd en rejäl kartong

Du kan till exempel använda bubbelplast, skumgummi, frigolitbitar eller ihopknölat tidningspapper för att fylla ut med som dämpande och skyddande material.
Skicka inte en hårddisk i ett vanligt kuvert eller bubbelplastkuvert. Det skyddar inte tillräckligt. Vissa komponenter inuti hårddisken är känsliga för stötar och går lätt sönder.
Kartongen bör vara minst 10 centimeter tjock om du ska skicka en stationär hårddisk (3,5 tum). Är det en hårddisk från en laptop (2,5 eller 1,8 tum) bör tjockleken på kartongen vara minst 5 centimeter.
När du är färdig och har packat hårddisken i kartongen kan du stoppa i serviceformuläret överst.
Företagspaket - prisvärt
Vi rekommenderar Postnords (f d Posten) Företagspaket som transportalternativ. Det är leveranssäkert (åtminstone för företag), snabbt och jämförelsevis billigt.

Välj dock inte Företagspaket 9.00. Det är betydligt dyrare och levereras innan vi ens har öppnat. Företagspaket 12.00 eller 16.00 kommer fram till oss under kontorstid dagen efter att du skickat.
Då blir paketet minst en dag försenat. Det går alldeles utmärkt med annan transportör som kör “dörr till dörr” också, exempelvis UPS, DHL, Bring eller TNT.
Saker att undvika
Skicka inte trasig hårddisk (eller annat media) till oss via vanligt Postpaket eftersom hårddisken då ofta blir flera dagar försenad innan den når oss.
Skicka inte hårddisken som “rekommenderat brev” eftersom det innebär minst ett par dagars försening och att vi måste åka och hämta försändelsen i en ICA-butik.
Det sämsta alternativet, som du absolut bör undvika, är att skicka en kraschad hårddisk eller annat media till oss som “vanligt brev”. Det är alltför vanligt att en sådan försändelse försvinner på vägen. Du har inga som helst garantier att “brevet” kommer fram.
Dessutom blir en sådan försändelse alltid minst en dag försenad eftersom Posten måste skicka ut en avi till oss och vi måste hämta paketet i en ICA-butik.
Om du är osäker på någonting kan du gärna ringa Outi Kilkki på tel 08-718 07 20. Hon kan svara på frågor och ge dig praktiska tips.