Dataräddning
Vi hjälper dig med alla sorters dataräddning, från dator, kraschad hårddisk, server, NAS, SSD, mobiltelefon, surfplatta, minneskort, CD/DVD och disketter.
Vi återställer även raderad data, förlorade bilder och raderade meddelanden.
Hur går en dataräddning till?
Dataräddning är en process som syftar på att återställa förlorade filer från olika typer av digitala lagringsmedia såsom servrar, hårddiskar, usb-minnen eller mobiltelefoner. Processen varierar beroende på typen av fel, som kan vara allt från fysiska skador till mjukvarufel. Här är en översikt av hur vi arbetar:
Diagnos och felsökning
Vårt arbete börjar med en grundlig diagnos av lagringsenheten för att fastställa typ och omfattning av skadan. Denna felsökning görs normalt samma dag som vi får in enheten till oss och är kostnadsfri.
Undersökningen görs varsamt och på ett sådant sätt att skadan inte förvärras. Vi undersöker fysiska skador som uppkommit vid fall, smällar, vattenskada eller felaktig spänning som bränt kretsar. Vid mjukvarufel eller logiska fel analyserar vi data för att identifiera korruption, filsystemsfel eller virus. Vi undersöker ofta om det går att få tillbaka data som raderats eller formaterats.
När diagnosen är klar lämnar vi en offert som kunden kan tacka ja eller nej till.
Fysisk dataräddning
Med hjälp av mikroskop och mätinstrument lokaliserar vi trasiga komponenter på kretskort och byter ut dessa. Vid fysiska fel på hårddiskar sker arbetet i en renrumsmiljö, där vi demonterar och reparerar eller byter ut skadade komponenter som trasiga läshuvuden och skurna kullager.
Vi använder avancerade tekniker och verktyg för att komma åt data som ofta inte går att få fram på andra sätt. Detta är en känslig process som kräver expertis för att säkerställa att data inte går förlorad permanent.
Mjukvara och logisk återställning
Vid mjukvaru- och logiska fel använder vi specialiserad mjukvara för att rekonstruera och återställa data. Detta kan inkludera att reparera trasiga filsystem, återskapa förlorade filer och hantera korrupta data. Vi jobbar noggrant för att återställa så mycket data som möjligt.
Dataåterställning och leverans
När data har återställts, kopierar vi filerna till en ny enhet och kontrollerar noggrant att återställda filer är intakta och användbara. Därefter levererar vi datan till kunden på ett säkert och bekvämt sätt.
Sekretess
Vi förstår att förlorad data kan vara kritisk och ofta ovärderlig och därför hanterar vi varje ärende med största omsorg och professionalism. Oavsett om det gäller familjefoton, viktiga affärsdokument eller kritiska företagsdata, strävar vi alltid efter att maximera återställningsresultaten. Självklart hanteras alla kunders data med fullständig sekretess och återställd data raderas 14 dagar efter avslutat arbete.
För att laga en trasig hårddisk är det ofta nödvändigt att öppna den i renrumsmiljö och byta ut trasiga komponenter eller göra andra avancerade hårddiskreparationer för att kunna rädda hårddisken.
Ahlberg data har två egna, kliniskt rena renrumsboxar klass m100. Vi har dessutom personal med teknisk kompetens att reparera trasiga hårddiskar i runrumsmiljö. Ofta handlar det om att byta ut delar, som till exempel hårddisken läshuvuden. Vi behöver aldrig skicka defekta hårddiskar vidare till ett annat land.
Vytis Andrijauskas är elektronikingenjör hos Ahlberg data. Han kan laga en hårddisk i renrum genom avancerade ingrepp och kan även byta ut och programmera om hårddiskars styrenheter.
Eftersom vi är ett helt komplett dataräddningsföretag behöver vi aldrig skicka ditt lagringsmedia vidare till något annat företag (förutom i vissa sällsynta och extrema fall med mobiltelefoner och digitalminnen). Du har total kontroll över var din hårdvara och dina känsliga filer befinner sig under hela den tid som vi jobbar med dataräddningen.
Vi har stora resurser både när det gäller utrustning och personal – för att kunna hjälpa dig med alla sorters dataåterställning på bästa sätt. Du kan lita på kvaliteten och kompetensen. Vår personal är välutbildad och erfaren när det gäller alla typer av data recovery.
Ahlberg data har kunder över hela Sverige. Klicka här om du vill skicka kraschad hårddisk, mobiltelefon, USB-minne, server, kamerakort eller annat lagringsmedia till oss för dataräddning. Länken går till en beskrivning om hur man bäst packar hårddisken etcetera och vilken transporttyp man kan välja.
Kolla också våra elektroniska serviceformulär. När du fyllt i ett sådant behöver du inte skicka med några papper i paketet.
Du är välkommen att besöka oss utan tidsbokning! Men du får naturligtvis gärna ringa innan du kommer. Du når oss bekvämt strax utanför Stockholms innerstad i Nacka Strand. Det tar bara drygt 10 minuter från Slussen med bil eller kollektivtrafik och det finns gott om parkeringsplatser.
Vårt dataräddningslabb och kundmottagning ligger alldeles intill Nacka Strandsmässan. Se sidan Hitta till oss. Öppettiderna är måndag – onsdag 08:00 – 18:00 och torsdag – fredag 08:00 – 17:00.
Har du inte möjlighet att besöka oss finns det flera digitala kontaktvägar. Du kan mejla till info@ahlbergdata.se. Du kan även kontakta oss via vår chatt som du hittar längst ned på sidan eller fylla i vårt enkla kontaktformulär.
Du får prata direkt med våra tekniker så att du kan berätta utförligt vad du vill ha hjälp med och få information om vad vi behöver göra för att kunna rädda din data. Du kan få dina individuella önskemål uppfyllda, till exempel att vi ska koncentrera dataräddningen på en viss typ av filer och inte en massa ”skräp” du inte behöver.
Kostnadsfri analys innebär att du kan lämna in en kraschad hårddisk, en trasig SSD-disk, ett icke fungerande minneskort eller vilket annat lagringsmedia som helst till oss för undersökning och dataåterställning helt kostnadsfritt. Gäller både företag och privatpersoner.
Dataåterställning med garanterat fast pris
Efter undersökning får du ett fast, garanterat pris. Skulle det mot förmodan inte gå att rädda de filer du vill återställa behöver du inte betala något.
Du behöver inte heller riskera att betala något i fall en dataåterställning skulle bli för dyr för din plånbok. Du kan alltid stoppa om du vill efter att vi har undersökt ditt lagringsmedia och du har fått priset.
Alla dessa lagringsmedia kan lämnas in för gratis analys: Laptop-dator, stationär dator, mekanisk hårddisk, SSD hårddisk, mobiltelefon/surfplatta, dataserver, NAS nätverkshårddisk, minneskort, USB-minne, CD/DVD och diskett.
