Skip to content

Dataräddning

Vi hjälper dig med alla sorters dataräddning, från dator, kraschad hårddisk, server, NAS, SSD, mobiltelefon, surfplatta, minneskort, CD/DVD och disketter.

Vi återställer även raderad data, förlorade bilder och raderade meddelanden.

Hur går en dataräddning till?

Dataräddning är en process som syftar på att återställa förlorade filer från olika typer av digitala lagringsmedia såsom servrar, hårddiskar, usb-minnen eller mobiltelefoner. Processen varierar beroende på typen av fel, som kan vara allt från fysiska skador till mjukvarufel. Här är en översikt av hur vi arbetar:

Diagnos och felsökning

Vårt arbete börjar med en grundlig diagnos av lagringsenheten för att fastställa typ och omfattning av skadan. Denna felsökning görs normalt samma dag som vi får in enheten till oss och är kostnadsfri.

Undersökningen görs varsamt och på ett sådant sätt att skadan inte förvärras. Vi undersöker fysiska skador som uppkommit vid fall, smällar, vattenskada eller felaktig spänning som bränt kretsar. Vid mjukvarufel eller logiska fel analyserar vi data för att identifiera korruption, filsystemsfel eller virus. Vi undersöker ofta om det går att få tillbaka data som raderats eller formaterats.

När diagnosen är klar lämnar vi en offert som kunden kan tacka ja eller nej till.

Fysisk dataräddning

Med hjälp av mikroskop och mätinstrument lokaliserar vi trasiga komponenter på kretskort och byter ut dessa. Vid fysiska fel på hårddiskar sker arbetet i en renrumsmiljö, där vi demonterar och reparerar eller byter ut skadade komponenter som trasiga läshuvuden och skurna kullager.

Vi använder avancerade tekniker och verktyg för att komma åt data som ofta inte går att få fram på andra sätt. Detta är en känslig process som kräver expertis för att säkerställa att data inte går förlorad permanent.

Mjukvara och logisk återställning

Vid mjukvaru- och logiska fel använder vi specialiserad mjukvara för att rekonstruera och återställa data. Detta kan inkludera att reparera trasiga filsystem, återskapa förlorade filer och hantera korrupta data. Vi jobbar noggrant för att återställa så mycket data som möjligt.

Dataåterställning och leverans

När data har återställts, kopierar vi filerna till en ny enhet och kontrollerar noggrant att återställda filer är intakta och användbara. Därefter levererar vi datan till kunden på ett säkert och bekvämt sätt.

Sekretess

Vi förstår att förlorad data kan vara kritisk och ofta ovärderlig och därför hanterar vi varje ärende med största omsorg och professionalism. Oavsett om det gäller familjefoton, viktiga affärsdokument eller kritiska företagsdata, strävar vi alltid efter att maximera återställningsresultaten. Självklart hanteras alla kunders data med fullständig sekretess och återställd data raderas 14 dagar efter avslutat arbete.

Om arbete i renrum

För att laga en trasig hårddisk är det ofta nödvändigt att öppna den i renrumsmiljö och byta ut trasiga komponenter eller göra andra avancerade hårddiskreparationer för att kunna rädda hårddisken.

Ahlberg data har två egna, kliniskt rena renrumsboxar klass m100. Vi har dessutom personal med teknisk kompetens att reparera trasiga hårddiskar i runrumsmiljö. Ofta handlar det om att byta ut delar, som till exempel hårddisken läshuvuden. Vi behöver aldrig skicka defekta hårddiskar vidare till ett annat land.

Personal_Vytis

Vytis Andrijauskas är elektronikingenjör hos Ahlberg data. Han kan laga en hårddisk i renrum genom avancerade ingrepp och kan även byta ut och programmera om hårddiskars styrenheter. 

Din data i säkra händer

Eftersom vi är ett helt komplett dataräddningsföretag behöver vi aldrig skicka ditt lagringsmedia vidare till något annat företag (förutom i vissa sällsynta och extrema fall med mobiltelefoner och digitalminnen). Du har total kontroll över var din hårdvara och dina känsliga filer befinner sig under hela den tid som vi jobbar med dataräddningen.

Vi har stora resurser både när det gäller utrustning och personal – för att kunna hjälpa dig med alla sorters dataåterställning på bästa sätt. Du kan lita på kvaliteten och kompetensen. Vår personal är välutbildad och erfaren när det gäller alla typer av data recovery.

För hela Sverige

Ahlberg data har kunder över hela Sverige. Klicka här om du vill skicka kraschad hårddisk, mobiltelefon, USB-minne, server, kamerakort eller annat lagringsmedia till oss för dataräddning. Länken går till en beskrivning om hur man bäst packar hårddisken etcetera och vilken transporttyp man kan välja.

Kolla också våra elektroniska serviceformulär. När du fyllt i ett sådant behöver du inte skicka med några papper i paketet.

Lättillgängliga i Nacka Strand

Du är välkommen att besöka oss utan tidsbokning! Men du får naturligtvis gärna ringa innan du kommer. Du når oss bekvämt strax utanför Stockholms innerstad i Nacka Strand. Det tar bara drygt 10 minuter från Slussen med bil eller kollektivtrafik och det finns gott om parkeringsplatser.

Vårt dataräddningslabb och kundmottagning ligger  alldeles intill Nacka Strandsmässan. Se sidan Hitta till oss. Öppettiderna är måndag – onsdag 08:00 – 18:00 och torsdag – fredag 08:00 – 17:00.

Har du inte möjlighet att besöka oss finns det flera digitala kontaktvägar. Du kan mejla till info@ahlbergdata.se. Du kan även kontakta oss via vår chatt som du hittar längst ned på sidan eller fylla i vårt enkla kontaktformulär.

Du får prata direkt med våra tekniker så att du kan berätta utförligt vad du vill ha hjälp med och få information om vad vi behöver göra för att kunna rädda din data. Du kan få dina individuella önskemål uppfyllda, till exempel att vi ska koncentrera dataräddningen på en viss typ av filer och inte en massa ”skräp” du inte behöver.

Alltid kostnadsfri undersökning

Kostnadsfri analys innebär att du kan lämna in en kraschad hårddisk, en trasig SSD-disk, ett icke fungerande minneskort eller vilket annat lagringsmedia som helst till oss för undersökning och dataåterställning helt kostnadsfritt. Gäller både företag och privatpersoner.

Dataåterställning med garanterat fast pris

Efter undersökning får du ett fast, garanterat pris. Skulle det mot förmodan inte gå att rädda de filer du vill återställa behöver du inte betala något.

Du behöver inte heller riskera att betala något i fall en dataåterställning skulle bli för dyr för din plånbok. Du kan alltid stoppa om du vill efter att vi har undersökt ditt lagringsmedia och du har fått priset.

Alla dessa lagringsmedia kan lämnas in för gratis analys: Laptop-dator, stationär dator, mekanisk hårddisk, SSD hårddisk, mobiltelefon/surfplatta, dataserver, NAS nätverkshårddisk, minneskort, USB-minne, CD/DVD och diskett.

FAQ

När man drabbas av exempelvis en kraschad hårddisk eller försvunna filer uppstår så klart en mängd frågor. Här har vi försökt att besvara de vanligast förekommande frågorna.

Om du har andra frågor – tveka inte att ringa oss med en gång!

De vanligaste frågorna vi får

Vad är egentligen dataräddning?

Dataåterställning är en process för att rädda (återskapa) otillgängliga, förlorade, skadade eller formaterade data från lagringsenheter som hårddiskar, SSD-enheter, Flash-media eller bandkassetter när alla andra metoder, inklusive kommersiell programvara, har misslyckats.

FAQ

När man drabbas av exempelvis en kraschad hårddisk eller försvunna filer uppstår så klart en mängd frågor. Här har vi försökt att besvara de vanligast förekommande frågorna.

Om du har andra frågor – tveka inte att ringa oss med en gång!

De vanligaste frågorna vi får

Vad är egentligen dataräddning?

Dataåterställning är en process för att rädda (återskapa) otillgängliga, förlorade, skadade eller formaterade data från lagringsenheter som hårddiskar, SSD-enheter, Flash-media eller bandkassetter när alla andra metoder, inklusive kommersiell programvara, har misslyckats.

Jag har förlorat viktiga filer! Vad gör jag nu?

Först och främst måste du omedelbart stänga av all ström till din lagringsenhet! Om du fortsätter att låta enheten vara igång eller försöker återställa data själv, minskar du avsevärt dina chanser att lyckas med återställningen.

Kör inte några programvaruverktyg på den trasiga lagringsenheten. Många av dessa verktyg kommer att ändra strukturen på data på disken och eventuellt orsaka permanent dataförlust. Vi har sett otaliga gånger hur människor försöker återskapa data själva eller får hjälp av en tekniskt intresserad vän, bara för att få enheten att bli omöjlig att återskapa.

Ring oss direkt på 08-718 07 20 och låt en professionell som är ordentligt utbildad och utrustad säkerställa en säker återställning av dina data.

Kan ni hjälpa mig att rädda mina filer?

Det beror på typen av fel och vad du gör med enheten efter det första felet. För hårddiskar kan det minska chanserna till återställning om du slår på dem när enheten har gått sönder eller efter att ha tappats.

Om enheten ger ifrån sig något ovanligt ljud (klickande, surrande, pipande, malande) ska du omedelbart stänga av den och kontakta oss. Alla försök att öppna enheten eller köra programvara på en trasig enhet med mekaniska problem minskar chanserna till återställning och kan öka återställningskostnaden.

Vilken typ av media och operativsystem tar ni emot?

Vi tillhandahåller dataåterställningstjänster på alla typer av lagringsenheter – stationära enheter, bärbara enheter, SSD-enheter, SCSI-enheter, USB-stickor, CF- och SD-kort, CD- och DVD-skivor samt äldre lagringsmedia, som disketter, ZIP- och SyQuest-diskar.

Vi hanterar alla operativsystem – Windows, Mac, Unix, Linux.

Hur lång tid kan processen ta?

Det finns många faktorer som kan påverka hur lång tid det kan ta att utföra en lyckad dataåterställning.

Som riktlinje kan dock sägas att fall som involverar logiska skador på lagringsenheten kan ta 1-3 dagar, medan fall som involverar fysiska skador på lagringsenheten (där delar behöver bytas ut eller skivans yta har skadats) kan ta en dag till över en vecka.

Hur kommer mina återställda data att återlämnas till mig?

Vi återlämnar dina återställda data på ett USB-minne eller en bärbar hårddisk (mot en extra kostnad) om du inte förser oss med ett nytt oanvänt (tomt) media för detta ändamål och i nästan alla fall är data i samma filstruktur som på den ursprungliga enheten.

Är raderad och formaterad återställning möjlig?

Ja, vi återställer data från oavsiktlig radering och formaterade enheter och enheter har ghostats över ofta mycket framgångsrikt (i de flesta fall, om nivån på filkorruption är för hög, kommer de data som återställs att vara i RAW-format vilket innebär inga filnamn.

Så ju mindre enheten används efter formatering, desto mer kommer att kunna återställas.

Finns det tillfällen då data inte kan återställas?

Ja, det finns fall där den fysiska skadan på hårddisken är så allvarlig att inga data kan räddas. Detta inträffar vanligtvis när läs-/skrivhuvudena faktiskt ”kraschar” och skär sönder det magnetiska lagringsmediet till den grad att data förstörs.

Om en trasig hårddisk sätts på och stängs av efter att felet har uppstått kan det leda till att hårddisken skadas ännu mer och att data går förlorade för alltid.

Om hårddisken har drabbats av ett mekaniskt eller elektriskt fel kan användningen av återställningsmjukvara också leda till permanent förlust av data.

Vilket är det bästa sättet att skicka mina filer till er?

Börja med att ringa oss på 08-718 07 20 och fylla i vårt serviceformulär för dataåterställning.

Förpacka sedan den defekta lagringsenheten på rätt sätt i en antistatisk påse i en låda som är minst dubbelt så stor som hårddisken eller lagringsenheten. Förpacka mediet med rikligt med förpackningsmaterial för att säkerställa att det inte rör sig under transporten.

Lägg med serviceavtalet i lådan. 

Du kan läsa mer om packning etc under Service/Skicka till oss.

Vad kostar en dataåterställning?

Våra avgifter bestäms utifrån typen av lagringsenhet, mediets fysiska eller logiska skador, svårighetsgraden och komplexiteten samt den tid, expertis och de delar som krävs för att helt återställa och rekonstruera dina data.

Därför kommer vi alltid att ge dig en uppskattad kostnad tills vi har möjlighet att korrekt undersöka din defekta lagringsenhet för att avgöra det bästa och värsta scenariot när du återställer dina data.

Undersökning av enheten är helt gratis och du får ett fast pris på dataåterställningen efter analysen. Det fasta priset ligger fast och du behöver inte riskera att behöva betala om du inte skulle bli nöjd med resultatet.

Du kan läsa mer om våra priser under Service/Priser/Prislista företag och Service/Priser/Prislista privatperson.

Jag har hittat ett företag som är billigare och erbjuder ett fast pris – varför ger ni mig ett prisintervall?

Kostnaderna för dataåterställning varierar beroende på hur komplex enheten är och hur mycket arbete och reservdelar som krävs för att återställa data.

Vår kunniga personal kommer att ge en prisuppskattning för din specifika situation. När vi har tagit emot enheten och utfört en korrekt undersökning kommer en offert att utfärdas.

Lita inte på vem som helst, eftersom försök att återställa data av ett okvalificerat företag eller individ kan sätta dina data i fara.

Om dina data är viktiga, ring oss på 08-718 07 20 eftersom vårt mål är att få dig igång så snabbt som möjligt till ett överkomligt pris!

Ahlberg data AB
Cylindervägen 12
131 52 Nacka Strand
Telefon: 08-718 07 20
E-post: info@ahlbergdata.se
Ahlberg data Norge
Ringeriksveien 179
1339 Vøyenenga, Norge
Telefon: +47 233 68 555
E-mail: info@ahlbergdata.no
Ahlberg data Finland
c/o iTapsa Services Oy
Kiviaidankatu 2
00210 Helsinki, Finland
Telefon: +358 9 68 98 84 45
E-mail: info@ahlbergdata.fi
Ahlberg data Danmark
Helenelyst 181
8002 Brabrand, Danmark
Telefon: +45 77 171 171
E-mail: info@ahlbergdata.dk